Český jazyk 7. ročník - Vedlejší věta přívlastková
Mrzí mne, že stále někteří žáci nereagují.E - mail rozanek@zsnyrskokom.cz
Řešení minulého úkolu:
!Úkol - v souvětích je vyznačená vedlejší věta
příslovečná, urči její druh a úkol pošli.
Pohádkový hrad stál tam, kde lišky dávají dobrou noc. Příslovečná místní
Když bylo princezně osmnáct let, zasnoubili ji s princem z vedlejšího království. Příslovečná časová
Přestože ji měl tatínek král rád, souhlasil s nápadem rádců. Příslovečná přípustková
Princezna celé dny plakala, že by se nad ní i kámen ustrnul. Příslovečná způsobová
Plakala tak moc, až dostala zánět spojivek. Příslovečná měrová
Protože ji rádcové chtěli uzdravit, povolali doktora. Příslovečná příčinná
Doktor přišel rychle, aby jí nakapal kapky do očí. Příslovečná účelová
Kdyby tak rychle nepřišel, jistě by se zánět zhoršil. Příslovečná podmínková
Pohádkový hrad stál tam, kde lišky dávají dobrou noc. Příslovečná místní
Když bylo princezně osmnáct let, zasnoubili ji s princem z vedlejšího království. Příslovečná časová
Přestože ji měl tatínek král rád, souhlasil s nápadem rádců. Příslovečná přípustková
Princezna celé dny plakala, že by se nad ní i kámen ustrnul. Příslovečná způsobová
Plakala tak moc, až dostala zánět spojivek. Příslovečná měrová
Protože ji rádcové chtěli uzdravit, povolali doktora. Příslovečná příčinná
Doktor přišel rychle, aby jí nakapal kapky do očí. Příslovečná účelová
Kdyby tak rychle nepřišel, jistě by se zánět zhoršil. Příslovečná podmínková
Nadpis - Vedlejší věta přívlastková (zapsat a naučit se do 13. 5. 2020)
• vyjadřuje přívlastek některého podstatného jména věty řídící (hlavní)• určuje nebo blíže vymezuje význam rozvíjeného podstatného jména
• většinou stává hned za svým řídícím podstatným jménem (někdy bývá do řídící věty vložená)
• ptáme se otázkami: jaký, jaká, jaké; který, která, které; čí? a podstatným jménem, protože přívlastek rozvíjí podstatné jméno
Příklad:
Dědeček zná mnoho zajímavých pověstí ze svého rodného kraje.
Uděláme souvětí s vedlejší větou přívlastkovou:
Dědeček zná mnoho zajímavých pověstí z kraje, kde se narodil. (ptáme se z jakého kraje zná .....)
Děti se špinavýma rukama se tísnily u umyvadla.
Děti, které měly špinavé ruce, se tísnily u umyvadla. (ptáme se jaké děti se tísnily u umyvadla?)
! Vložené věty oddělujeme z obou stran.
https://www.pravopisne.cz/2018/04/pravidla-vedlejsi-veta-privlastkova/
https://www.youtube.com/watch?v=uJhk1jNQeJ4
! Pozor - úkol - vyřeš a pošli do 13. 5. 2020
1. K hlavním větám doplň vedlejší větu přívlastkovou.
a) Mám rád (a) bonbony, ...........................................................................................................
b)Nemám ráda bonbony, ...........................................................................................................
c) Vždycky jsem chtěl dostat bonboniéru, .................................................................................
2. Napiš celou otázku, kterou se na vedlejší větu přívlastkovou ptáme.
a ) Dostala jsem svetr, který jsem viděla v reklamě.
b) Přeložil jsem v angličtině větu, kterou jsme řešili o přestávce.
3. Urči vedlejší věty příslovečné:
a) Princezna si nechtěla nechat kápnout kapky do očí, protože měla hrůzu z doktorů.
b) Tento doktor byl ale velmi šikovný, přestože se mu třásly ruce.
c) Kápl jí kapky do obou očí, aby pěkně viděla.
d) Když ho princezna zahlédla, hned se do něj zamilovala.
Příští týden budeme probírat vedlejší větu doplňkovou.
Žádné komentáře:
Okomentovat