Český jazyk 7. ročník - Rozvíjející větné členy
Pozor, po opakování začínáme probírat mluvnici. Zapsat, procvičit a naučit se do 3. 4. 2020Začínáme větnými členy, podmět a přísudek jsme probírali ve škole, přívlastek, předmět a příslovečné určení znáte ze 6. třídy.
Začneme příslovečným určením.
Rozvíjí sloveso, přídavné jméno, příslovce.
Rozlišujeme:
a) času (PUČ), ptáme se otázkami: KDY? ODKDY? DOKDY? JAK DLOUHO? JAK ČASTO?
Půjdu tam zítra. Jedeme tam na týden.
b) místa (PUM), otázky: KDE? ODKUD? KUDY? KAM?
Jdeme do cukrárny. Ve škole je mi dobře.
c) způsobu (PUZ), otázky: JAK? JAKÝM ZPŮSOBEM?
Rychle spěcháme do třídy. Ustel si tu postel pořádně.
d) míry (PU mí.), otázky: JAK MOC? KOLIK? DO JAKÉ MÍRY?
Vypočítal málo příkladů. Film se mu moc líbil.
e) příčiny (PU příč.), otázky: PROČ? Z JAKÉ PŘÍČINY?
Sešel stářím. Kvůli horku nepřišel.
f) účelu (PU úč.), otázky: ZA JAKÝM ÚČELEM?
Zpívala si pro radost. Dívky jely na nákup.
g) podmínky (PU pod.), otázky: ZA JAKÉ PODMÍNKY?
Za těchto okolností to udělat nemůžeme. Žáci mohou opustit třídu jen se souhlasem učitele.
h) přípustky (PU příp.)
Přes mé upozornění toho nechali.
Napiš do sešitu nadpis Rozvíjející větné členy a udělej zápis. Přívlastek a předmět zapiš podle učebnice - růžový rámeček stránka 82 a 84.
Procvičuj na internetu https://www.umimecesky.cz/cviceni-vetne-cleny
Doplněk budeme řešit příště a zároveň příště pošlu úkol.
Žádné komentáře:
Okomentovat